Aktualności Artykuły Rekomendacje Promocje Przewodniki Facebook Kontakt

Rajdy przygodowe – ekstremalne wyzwanie dla miłośników sportów outdoorowych

Aktywność | 31/03/2017

Gdzieś na trasie…

Godzina trzecia nad ranem… Cały przemoczony od deszczu wciągasz kajak na obłocony brzeg, aby przenieść go 200 metrów do następnego spławnego miejsca. Jest niesłychanie ciężki ponieważ nabrał dużo wody. Na szczęście jesteś z partnerem i wspólnie macie dosyć sił by pokonać tę przeszkodę. Po kolejnych 5 kilometrach spływu wysiadacie na brzeg. Trzęsiecie się, jak galarety, jeden bardziej od drugiego, ale nie poddajecie się i przygotowujecie sprzęt na kolejny 20 kilometrowy odcinek pieszy przez las... Potem już tylko 35 kilometrów na rowerze do mety…

Początki.

Pionierskie rajdy przygodowe miały charakter wybitnie ekspedycyjny. Setki kilometrów, ograniczony kontakt z zespołami, nieprzetarte szlaki. W roku 1989 odbyła się pierwsza impreza posiadająca formułę współczesnych rajdów przygodowych – Raid Gauloises w Nowej Zelandii. Wraz z rozpowszechnianiem się idei Adventure Racing, pod egidą Discovery Channel zorganizowano pierwsze mistrzostwa świata w roku 2001 w Szwajcarii. Dopiero od 2011 można mówić o uregulowanej organizacji ogólnoświatowego cyklu Adventure World Series, zarządzanego przez Australijską firmę Geocentric Outdoors. W jego skład wchodzą największe i najtrudniejsze imprezy rozgrywane na całym globie a wieńczą właśnie mistrzostwa świata (ARWC) będące wydarzeniem, które bez przesady można uznać za najtrudniejsze zawody wytrzymałościowe na świecie. Chociaż często różnią się one dystansem i specyficznymi dyscyplinami, zawsze przebiegają przez tereny o dużej wartości przyrodniczej i krajobrazowej, co z reguły łączy się z wysokimi wymaganiami, jeśli chodzi o poruszanie się w tych terenach. Dla przykładu, w 2015 roku MŚ w rajdach przygodowych w znacznej mierze przebiegały przez region Pantanal w Brazylii – rozległe bagna o powierzchni połowy Polski.

O co chodzi?

Ale o co właściwie chodzi w tych rajdach? Najkrócej mówiąc, rajd przygodowy można określić jako multidyscyplinarne, ekstremalne, drużynowe, zawody na orientacje.

Multidyscyplinarne, ponieważ w ich skład wchodzą przynajmniej 3 dyscypliny, najczęściej jest to bieganie czy marsz, jazda na rowerach górskich (MTB) oraz jakiś sport wodny np. kajaki, kanu, czy spływ na tratwach. To jednak dopiero początek możliwości. Na rajdach nierzadko spotkać można etapy rolkowe, narciarskie (w zimie), pływackie, czy nawet konne. Przykładowo, dystans 400 kilometrowej trasy pokonuje się zmieniając co jakiś czas dyscyplinę – 10 km biegu, 40 rowerem, 20 kajakiem i znów 20 trekkingu, 35 rowerem, 10 na rolkach itd. Przed zwodami organizator publikuje tak zwany „schemat trasy”, który stanowi zwięzły opis rozkładu trasy na poszczególne dyscypliny (ile czego, w jakim terenie). Na tej podstawie zawodnicy muszą przygotować się taktycznie i logistycznie. Dyscypliny zmienia się w „strefach zmian”, gdzie często można zdeponować wcześniej jakiś dodatkowy ekwipunek (np. zapasy żywności, części do roweru, ubrania). Dobre przygotowanie logistyczne w oparciu o schemat trasy ma niebagatelne znaczenia dla sukcesu w rajdzie. Zapomniałeś przygotować dodatkowej kurtki na nocny etap rowerowy w górach? To może się źle dla ciebie skończyć…

Rajdy przygodowe mogą mieć ekstremalny charakter z dwóch powodów. Po pierwsze, należy je zaliczyć do sportów ultra-wytrzymałościowych. Czas trwania wysiłku waha się, w zależności od dystansu, od kilkunastu godzin do kilku dni. Oczywiście przy dłużysz rajdach znajdzie się czas na sen i odpoczynek, jednak nie jest to dawka zapewniająca regenerację i ciało pozostaje pod wpływem narastającego zmęczenia przez cały rajd. Po drugie, rajdy często są rozgrywane w wymagającym terenie takim jak, góry, trudno przebieżne lasy, dżungle, pustynie, bagna. Można w zasadzie dodać do tego jeszcze trzeci powód – zadania specjalne. Owe zadania stanowią uzupełnienie trasy i są wplecione w jej przebieg. Na większych imprezach zawsze znajdziemy zadanie o charakterze alpinistycznym np. wspinaczka skalna, mosty linowe, podejścia kątowe itp. Takie zajęcia same w sobie noszą miano ekstremalnych, tym samym podkreślają ekstremalność rajdów przygodowych.

Na rajdzie zawsze startujemy w drużynie. Na krótszych trasach mogą to być zespoły dwuosobowe, na „klasycznych” długich imprezach są to zespoły czteroosobowe, w skład których wchodzić muszą przedstawiciele płci żeńskiej i męskiej. Tak! To prawdopodobnie jeden z niewielu sportów na świecie, gdzie nie ma podziału na kategorie płci – chociaż panowie często przodują w aspektach siłowych rajdu, nierzadko wytrzymałość psychiczna kobiet czyni z nich motywacyjne „konie” drużyny. Start w drużynie zmienia wszystko. Zawsze ktoś jeździ trochę lepiej na rowerze, a ktoś inny jest mocniejszy biegowo. Ktoś może być mistrzem kajakarstwa, kto inny specjalistą od technik linowych lub wybitnym nawigatorem. W mojej opinii najważniejszym zadaniem, jakie stoi przed nami na rajdach, jest umiejętne wykorzystanie atutów poszczególnych członków i jak najlepsza współpraca. W zgranym zespole nie będę unosił się dumą, gdy silniejszy kolega zabierze ode mnie plecak widząc, że spowalniam grupę. Będąc dobrym kolarzem od razu chwycę na hol słabszą osobę, poświęcając swoje siły dla podniesienia średniej prędkości całego zespołu. W dobrym zespole zawsze wiadomo kto nawiguje na jakim etapie, bo jest w tym najlepszy.

Last but no least – nawigacja. Pradawna sztuka orientowania się w przestrzeni i skutecznego poruszania się w terenie z mapą i kompasem. Z mapą i kompasem, nie z urządzeniem GPS. Teoretycznie cała trasa zawodów w formule Adventure Racing jest wyznaczona w postaci tzw. „punktów kontrolnych”, które zaliczamy w odpowiedniej kolejności. Odległości między punktami mogą być różne i zależą od terenu, dyscypliny i wizji organizatora. Sposób dotarcia z PK ‘A’ do PK ‘B’ pozostaje w gestii zawodników, poza nielicznymi odcinkami obowiązkowymi, czy pokazowymi. Mówi się zatem o różnych wariantach trasy – jeden może okazać się szybszy inny wolniejszy, jeden trudniejszy inny łatwiejszy. Umiejętność efektywnej nawigacji to studnia bez dna. W trakcie poruszania się z mapą i kompasem na rajdzie, uwzględnia się szereg czynników takich jak: rzeźba terenu, dystans, nawierzchnia (jakość drogi lub w ogóle brak czy obecność drogi), stan psychofizyczny drużyny, aktualną sytuację wyścigu. Dobry nawigator, to osoba która posiada tę umiejętność i stanowi „mózg” drużyny.

Navigatoria Adventure Race

W Polsce rajdy są obecne od nieco ponad 15 lat. Za pierwsze zawody tego typu w Polsce można uznać The North Face Adventure Trophy (1999), Sporym echem na świecie odbiły się też organizowane niegdyś w Polsce najdłuższe zimowe zawody na świecie – Bergson Winter Challenge. Pierwszym i wciąż działającym portalem internetowym poświęconym rajdom przygodowym jest napieraj.pl. Poza kilkoma dużymi rajdami pojawiały się i pojawiają mniejsze imprezy, czy cykle krótkich rajdów. Kalendarze imprez tego typu poza wskazanym powyżej portalem, znaleźć można na stronach team360.pl czy adventuresport.pl.

W tym roku, po raz kolejny macie szanse wystartować w prawdziwym rajdzie przygodowym na Pomorzu. Jako Navigatoria, organizujemy imprezy na orientację, w tym rajdy, już od 6 lat. W dniach 2-4 czerwca w Gniewinie w powiecie Wejherowskim organizujemy Navigatoria Adventure Race 2017. Przygotowujemy 2 trasy, dostosowane do różnego stopnia zaawansowania. Trasa Speed o dystansie 80 kilometrów to dokonały sposób na rozpoczęcie przygody z AR. Trasa Masters o dystansie 200 kilometrów będzie stanowić wyzwanie nawet dla doświadczonych zawodników. Chcecie zabrać rodzinę? Świetny pomysł! W czasie zawodów organizujemy także mini trasę (5 km) dla wszystkich chętnych. Co więcej, gmina Gniewino ma wiele do zaoferowania, jeśli chodzi o atrakcje turystyczne, także Wasi bliscy nie musza się nudzić, podczas gdy wy będziecie walczyć na trasie wyścigu.

Zbierz drużynę i wyruszaj po niezapomnianą przygodę na trasę Navigatoria Adventure Race 2017 – formularz zgłoszeniowy i wszystkie niezbędne informacje znajdziesz na oficjalnej stronie imprezy.


Rafał Adametz
Navigatoria Adventure Racing Team

http://navigatoria.pl